Friday, June 27, 2008

Dartmouth naar Falmouth



Een aantal deelnemers aan de race liggen ook in Darmouth. Met Jerry Freeman en Kate Milles gezellig biertje gedronken. Volgende ochtend om 0400 uur eruit en op weg naar het westen. Eerst geen wind, daarna geleidelijk steeds meer tot 22 knopen. In licht weer loopt de Figaro 1 bij mij weg. Figaro 2 ook. Ik vaar wel hoger. Bij meer wind begin ik weer in te lopen .





Jerry in de Figaro 1 haal ik in. Kate die in de voormalige Skandia Figaro 2 vaart, is te ver uitgelopen. Ik zet ook een rif om de tuigage niet te veel te belasten. Waterballast mag ik niet gebruiken, dus helaas zit er niet meer in. Vlak bij Falmouth nog 30 knopen (ware) wind. Zoveel wind heb ik nog niet eerder met deze boot gehad. Juist op dat moment begaf een van de lieren van de bakstagen het. Daardoor durfde ik de stagfok niet te zetten omdat die dan geen steun heeft. Gelukkig geen onderdelen van de lier verloren. Al met al een pittige trip van 65 mijl recht tegen de wind in. Leuk om weer eens in Falmouth te zijn. Laatste keer was 1991.

No comments: