Friday, September 14, 2007

Trainingsrondje





Vandaag was het dan eindelijk zover: het nieuwe roer hangt achter de boot en er kan gezeild worden. Afgelopen woensdag heb ik de boot klaargemaakt. Vandaag snel weg met een rif en werkfok. Tweede rif moet er aan de wind zelfs in. De boot heeft veel zeilen en moet wel rechtop gevaren worden. Alleen varend mis je erg het gewicht van de bemanning aan loef. Op zo't kleine brede boot telt dat enorm mee, zo merk ik vandaag weer.

Tot nu toe kon ik alleen op het Snekermeer wat oefenen met deze boot. Dat schiet niet echt op in je eentje. Te druk en te klein. Steeds opletten dus. Wat dat betreft is het IJsselmeer een verademing. Het wordt ook hoog tijd dat ik wat relevante trainingsmijlen opdoe voor de 200 mijls, die nu over iets meer dan een week van start gaat.



Windje 5: werkfok en twee reven aan de wind. Voor windkracht 6 is dat te veel tuig voor deze boot, en daarom heb ik een oranje stormfokje mee. Vandaag heb ik ook even geprobeerd hoe het erop staat. Lijkt wel aardig, maar er was eigenlijk niet genoeg wind op.

In een bui trok de wind lekker aan en ruime wind stond er opeens 9 knopen op de GPS. Later zelfs 10.3 geklokt. Niet slecht!

Zie voor 2 filmpjes (aan de wind en ruime wind) de link hiernaast waar je ook foto's vind van het nieuwe roer en de uitrusting.

No comments: