Saturday, September 12, 2009

FASTNET RACE 2009







De pre start is tamelijk chaotisch. De north gate missen wij, en we melden ons daarom bij de Cowes gate. Dat betekent dat we dwars over de Solent varen en dat is een waanzinnig gezicht. Enorme drukte met honderden boten op het water. Terwijl de IMOCA 60 klasse start, melden wij ons bij de gate met trysail en stormfok omhoog (verplciht). Snel terug en de startlijn opzoeken. Grote gennaker klaarmaken, want de start is met met ruime wind. Allemaal bekenden varen om ons heen. Leuk leuk! Met een knal groene boot val je ook goed op. We worden door zeker 10 deelnemers begroet. Ben is nogal verbaasd dat ik meer mensen blijk te kennen dan hij, op zijn thuiswater. Echt genieten is het, van al die mooie boten en al die mensen die ik al weer een jaar niet gezien heb.

Onze start is uiteindelijk niet zo goed. We hijsen de gennaker, maar krijgen een zandloper die we niet snel kunnen klaren. Het zeil moet even naar beneden en statat dan goed, maar de meeste boten liggen dan inmiddels voor ons. Met de uitgeboomde grote gennaker kunnen we veel lager varen dan Velocity Girl. Ben weet ons heel goed in de sterkste stroming te plaatsen en na een half uur hebben we VG al weer ingehaald.

Windstilte en draaiing. Aan de wind de Solent uit. Windje 2 of minder. De meeste boten kiezen de slag naar open zee over bakboord. Wij nemen de slag over stuurboord meer naar het westen. Dat pakt best goed uit. Portland Bill besluiten we zo te benaderen, dat we eerst vlak onder de kust kruipen en dan heel dicht langs de kust zullen varen naar de kaap, met stroom tegen. Vlak na kentering ronden we de kaap. Het is dan midden in de nacht, windstil, en we draaien pirouetjes in de tide ripples. Tadaa: we liggen 2e in het IRC klassement. Geweldig. En dat met onze zware boot in dit zeer lichte weer, en met een krankzinnig slechte IRC-rating! Onze ambities groeien aanzienlijk.

Het is een zeer tacktische race langs de zuidkust van Engeland, waarbij de stroming een hoofdrol speelt. Wat we bij Portland Bill hebben gewonnen, geven we helaas weer weg bij Startpoint en Lands End.




In de middenmoot beginnen we aan de lange slag van de Scillies naar Fastnet Rock. De wind is WNW en trekt aan naar 15+ knopen. Wij rekenen ons rijk want wij hebben waterballast en VG niet. VG gebruikt expres geen water ballast in deze race. We pompen 350kg water naar de hoge kant en varen vol tuig aan de wind. Kleine knik in de schoot, want de wind zal naar West draaien en dan hebben we Fastnet Rock bezeild. VG blijkt achteraf precies hetzelfde gedaan te hebben. Zij varen met veel minder zeil omhoog, zonder water ballast, maar wel met een lichtere boot.



Wij rekenen er op dat Home of Jazz onder deze omstandigheden aanzienlijk sneller is. Maar tot onze verbazing worden we bij Fastnet Rock opgeroepen door VG die op ons blijkt voor te liggen! Ze hebben ons dus ingehaald in een gedeelte van de race waar het voornamelijk om bootsnelheid ging. Zeer leerzaam. Dit is waardevolle informatie voor de VQ32. Lichter (en met minder zeil) blijkt zelfs aan de wind in windkracht 5 sneller.

Het wordt een drijfpartij van Fastnet Rock terug naar de Scillie. Toch weten wij VG weer terug te pakken, met name doordat wij een zeer vlakker gennaker hebben waarmee we vrij hoog kunnen varen. We liggen opnieuw vrijwel gelijk (op rating) wanneer de wind weer oppikt vanuit het zuidwesten. De asynmetrisch spi's gaan weer omhoog en het wordt lekker zeilen. Double digits, eindelijk. VG heeft eerder de nieuwe wind en is duidelijk sneller, steeds meer van 0,5 knoop. Dat lijkt weinig, maar tikt fors door, en we kunnen VG niet meer inhalen.

Na de finish natuurlijk high spirits on Velocity Girl, maar ook bij ons, want we hebben enorm genoten van de race, en veel geleerd. We hebben voor ons gevoel vrij goed gevaren en het was erg gezellig. Er is geen onvertogen woord gevallen, sterker nog, Ben en ik zijn goede vrienden geworden. Ik hoop dat we in de toekomst nog vaker samen zullen zeilen.




Beide VQ32s behoren bij de snelste 32 voeters in de race. De verschillen in configuratie en (daardoor) in rating, zijn fors. VG voer met rating 1.035, en Home of Jazz met rating 1.055. Dat is een enorm verschil. De schat aan informatie die deze race heeft opgeleverd zal zich ongetwijfeld vertalen in verbetering van het ontwerp van de VQ32. We moetn het optimum zoeken tussen bootsnelheid, zeewaardigheid en IRC rating. Dat is een fijne uitdaging door Dick Koopmans jr.

No comments: