Saturday, September 12, 2009

AANBRENGEN FASTNET



Om in 2009 nog wat leuke zeilmijlen te maken heb ik me opgegeven voor de Fastnet Race. Geen plek, helaas, wachtlijst. Wij zijn nr 51, vrij kansloos, zo vind ik ook mijn co-schipper die prioriteit aan werk moet geven. Een week voor de start komt onverwacht het bericht dat er plaats is voor Home of Jazz. 1 week tijd, de boot nog in Lelystad, en geen bemanning. Dat gaat moeilijk worden.

Een rondje bellen levert geen bemanning op. Logisch ook, zo kort dag en iedereen heeft al andere plannen voor de vakantie of is net terug. Dan maar verder zoeken in Engeland. Na heel veel emails en telefoontjes, zijn er een aantal gegadigden. Benjamin Jackson is bereid vrijwel meteen over te komen naar Amsterdam. We kunnen dan kennis maken en de boot samen aanbrengen naar de startlijn in Cowes. Daarmee zijn we meteen ook gekwalificeerd.

Zoiets heb ik eerlijk gezegd nooit eerder gedaan. Meestal zeil ik met mensen die ik al lang ken en waarmee ik al veel gevaren heb. Ook voor Benjamin wordt dit een nieuwe ervaring. Hij is 24, instructeur op de Solent, sinds 4 jaar werkzaam op megajachten. Deed een aantal forse deliveries met 4 man aan boord, maar nooit eerder double handed.

Ben komt op dinsdagavond in Ijmuiden aan, waar ik de boot heen vaar. Kom Martin Selles met familie nog tegen, erg gezellig. Uit eten met Ben en nog een nacht normale slaap, dan vertrekken we naar Southampton. Gaat allemaal prima en het is al snel erg gezellig.

Op vrijdag middag zijn we in Southampton waar we naast Velocity Girl afmeren in Cower Yacht Haven. Richard helpt met het inschrijven bij de RORC office. Ik had nog helemaal geen enkel formulier ingevuld. Daar was gewoon geen tijd meer voor in Nederland. Gelukkig komen we door de papierwinkel.

Op zaterdag maken we de boot klaar voor de race. Paar kaarten kopen, paar reparaties aan tuigage, inkopen doen, opruimen, race docs lezen, enzovoort. Veel te kort dag eigenlijk, maar dat geeft niet, want het is mooi genoeg dat we meedoen.

Het wordt de eerste test voor de nieuwe mast, de nieuwe zeilen en de waterballast. Daarnaast kunnen we mooi kijken hoe de snelheid van Home of Jazz zich verhoudt tot Velocity Girl. VG heeft namelijk 260 kg uit de kiel gehaald en is daarmee veel lichter. Ook is VG helemaal, echt helemaal, leeggehaald. Zelfs de verwarming is uitgebouwd. Home of Jazz ligt daarentegen (te) vol met gereedschap, onderdelen en voorraden. Op langere wedstrijden zal je een dergelijke hoeveelheid spullen moeten meenemen. Ik vind het interessant om te zien wat de vergelijking in bootsnelheid zal opleveren. We hebben trackers aan boord, dus alles is later uitgebreid na te zien.

Alle gegevens van Home of Jazz, Vandal en Velocity Girl zullen worden meegenomen bij de verdere ontwikkeling van de VQ32. Inmiddels zijn ongeveer 10.000 mijl gevaren met deze drie schepen, onder andere in BluQube 1000 solo, Fastnet 2009 en de 1000 Miles Double Handed Race.

No comments: