Sunday, November 11, 2007



Leuk zo'n stroomschema, maar dan nog de realisatie van het systeem. De werf maakt de crossover. De slangen, afsluiters, schakelstukken en pompen zal ik zelf plaatsen. Na een paar dagen rommelen in de schuur is dit het resultaat. Valt nog niet mee want 25mm diameter slang lijkt een hanteerbare maat, maar het blijkt toch vrij stug te zijn om mee te werken. Door de afsluiters en slangen met tie raps te verbinden ontstaat al een dermate stevig geheel dat ik een constructie voor de bevestiging van de afsluiters niet nodig acht. Er komen twee rijen met afsluiters in het pomphok achter de motor. Aanvankelijk was ik van plan om de meest gebruikte schakelaars vanuit de kajuit te kunnen bedienen, zonder naar het pomphok te hoeven gaan. Maar het risico op lekkage, die dan door de hele boot komt, vind ik niet tegen het kleine ongemak opwegen. In beginsel is de waterballast in bijna alle omstandigheden in de tanks, alleen niet bij heel licht weer, of bij heel zwaar weer omdat de kenterhoek zonder de waterballast beter is. Resteert dan alleen het heen-en-weer pompen wanneer het water niet allemaal door de zwaartekracht overkomt.

No comments: